Próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach do poprawy

przez | 23 lipca 2025
Wyniesione przejście dla pieszych na DW 283 w Barcikowicach

Prawie półtora roku temu urzędnicy bez zastrzeżeń odebrali od wykonawcy próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach koło pętli. Teraz domagają się jego poprawy, ponieważ zbyt wysoki spowalniacz uszkadza niskopodłogowe podwozia w autobusach przewoźników. W tej sprawie jest sporo tajemnic, których miasto wbrew prawu nie chce ujawnić.

Po ponad roku użytkowania okazało się, że powstały zimą 2024 i długo wyczekiwany przez mieszkańców sołectwa próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach wymaga przebudowania. Jednak podczas odbioru technicznego miejscy urzędnicy nie stwierdzili uchybień.

Próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach (nie)zgodny z umową

W maju br. po kolejnych krytycznych głosach m.in. od kierowców MZK Zielona Góra spowalniacz w formie wyniesionego przejścia dla pieszych na DW 283 w Barcikowicach opiniowała komisja. Na miejscu pojawili się przedstawiciele magistratu oraz miejskiego przewoźnika. Oficjalnie, jak podaje Departament Zarządzania Drogami w odpowiedzi na nasze pytania, powodem wizytacji było dokonanie przeglądu gwarancyjnego obiektu drogowego.

Komisja opiniująca próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach
Komisja opiniująca próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach || fot. Kurier Barcikowicki

Przypomnijmy, że jego wykonanie kosztowało 32 tys. zł. Pieniądze pochodziły z funduszu sołeckiego 2023.

Ustaliliśmy, że próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach ma zgodną z zatwierdzonym przez miasto projektem wysokość (12 cm). Jednak wspomniana komisja stwierdziła, że jest zbyt wysoki. Problemem mają być też zbyt ostre najazdy.

Powoduje to uszkodzenia w pojazdach o niskim zawieszeniu, w tym autobusach miejskich. Trudności z przejazdem przez to miejsce potwierdzili też przedstawiciele MZK Żagań obsługującego linię 100 ze Szprotawy do Zielonej Góry.

Zdarza się, że mimo zachowania niskiej prędkości autobusy ocierają o ten próg – przyznaje Jacek Newelski, kierownik Działu Przewozów w MZK Zielona Góra.

Część pojazdów z naszej floty stanowią autobusy niskopodłogowe. Wjazd i zjazd z dość wysoko wyprofilowanego progu zwalniającego powoduje uszkodzenia podwozia, instalacji elektrycznej i pneumatycznej  oraz zderzaków autobusów – mówi Iwona Niemyjska z MZK Żagań.

Będzie przebudowa przejścia dla pieszych na DW 283 w Barcikowicach?

Miasto złożyło reklamację u wykonawcy spowalniacza. Jednak nie udało się nam dowiedzieć, czego się w niej domagało. Magistrat nie odpowiedział na wszystkie nasze pytania złożone w trybie dostępu do informacji publicznej, co stanowi złamanie prawa.

Próg zwalniający na 283 w Barcikowicach obok pętli autobusowej
Fot. Kurier Barcikowicki

Komentarza odmówił nam też Michał Zarzycki, czyli właściciel firmy Mazbud. To właśnie ona realizowała przedsięwzięcie. Nie wiemy, jak się ustosunkował do zastrzeżeń złożonych przez zamawiającego, czyli miasto Zielona Góra.

Prawdopodobnie strony się porozumiały. Skąd to przypuszczenie? W przeciwnym razie magistrat nie powierzałby tej samej firmie przebudowy pętli w Barcikowiczkach (pierwotnie wybrał inne przedsiębiorstwo do wykonania tego zadania).

Nieoficjalnie ustaliliśmy, że samorząd chciałby, żeby wykonawca przebudował wyniesione przejście dla pieszych na DW 283 w Barcikowicach na własny koszt. Czy i kiedy tak się stanie? Nie wiadomo.

Jeden komentarz do „Próg zwalniający na DW 283 w Barcikowicach do poprawy

  1. Pingback: Jak powstawało wyniesione przejście dla pieszych w Barcikowicach [zdjęcia] - Kurier Barcikowicki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *